نمایشگاه آثار تایپوگرافی محمد اردلانی به پایان ‌رسید. گزارش زیر درباره این نمایشگاه است

به گزارش رسم: محمد اردلانی در آیین پایانی نمایشگاه آثار تایپوگرافی خود در موزه هنر امام علی(ع ) در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت:" تایپوگرافی زیر مجموعه‌ای از گرافیک دیزاین و گرافیک آرت است و یک هنر جداگانه محسوب نمی شود".

وی در این باره افزود:" در همه تمدن‌ها نگاه گرافیکی وجود داشته است که جنبه تزئینی یا آیینی داشته، اما گرافیک دیزاین همزمان با تولد صنعت چاپ در قرن معاصر و در غرب شکل گرفته است".

اردلانی با اشاره به این که هدف گرافیک دیزاین انتشار است، گفت:" با وجود تشابه تکنیکی و سطحی، گرافیک دیزاین با گرافیک آرت کاملا تفاوت دارد".

این هنرمند در سخنرانی افتتاحیه نمایشگاهش نیز ضمن نمایش اسلایدهایی از مراحل طراحی تایپوگرافی توسط بزرگانی چون رالف شرایفوگل و استفان زاگمستر از شروع اتود تا کار نهایی، گفت:" زمانی کار یک پوستر آن طور که باید تمام می شود که حتما روی سناریو و اتود آن به شکل کامل فکر شده باشد تا جذابیت‌های سطحی و اتفاقی حین اجرا طراح را از ادامه مسیر باز ندارد".

اردلانی همچنین گفت:" در طراحی گرافیک باید از هر راهی که می‌توان به بیان خوب از محتوی رسید و این موضوع، استفاده از هر وسیله‌ای برای رسیدن به هدف پوستر و تایپوگرافی را توجیه می کند".

اردلانی که میهمان سه شنبه برنامه زنده صبح با خبر از شبکه خبر بود، درباره نحوه طراحی پوستر نمایشگاهش با عنوان چشمه، گفت:" پس از انتخاب از بین اتودها، به دست گرفتن قلم و طراحی عنوان چشمه، این کار را به صورت اولیه روی تکه شکسته گلدان سفالی تراشیدم و آن را در جریان آب به گونه ای که احساس جوشش به وجود بیاید قرار دادم و در همان حال بیش از 70 عکس متفاوت از آن گرفتم. در انتهای کار، عکسی را که نوشته ها در آن کاملا خوانا بودند، انتخاب کردم و بعد از اضافه کردن لی اوت کار به این شمایی که می‌بینید، منتشر شد".

وی تایپوگرافی های این چشمه را به دو دسته تقسیم کرد و گفت:" تعدادی از این آثار صرفا هنری و تجربی است، کارهایی که صرفا نشان از یک شروع دارد و تعداد دیگری از این آثار سفارشی است که برای اعلان همایشات، نمایشگاه ها و رویدادهای فرهنگی مرتبط با حضرت علی(ع ) منتشر شده است".

این طراح گرافیک همچنین گفت:" قسمتی از آثار این نمایشگاه که گرافیک آرت محسوب می شود، مربوط به 5 تا 10 سال پیش است و با وجود تمام جذابیت های بصری و زیبایی شناسانه صرفا به عنوان مقدمه محسوب می شود و قرار گرفتن این آثار در کنار پوسترهای تایپوگرافی نمایشگاه به هنرجویان نشان می‌دهد چگونه آثار و تجربیات دکوراتیو و شخصی می تواند به گرافیک دیزاین تبدیل شود".

همچنین محمد اردلانی در مقدمه ی نمایشگاهش با عنوان "چشمـِـ" اینچنین نوشت: تمام آثار این نمایشگاه پوستر نیستند!

برخی در جرگه ی خوشنویسی(Calligraphy) و دیگری دست نوشته (Hand writing) هستند. ولی تمامی این تکنیک ها زیر مجموعه ای از تایپوگرافی و تایپوگرافی زیر مجموعه ی هنر- فن طراحی گرافیک محسوب می شوند. با این تعریف که هر اثر تایپوگرافی، گرافیک ( Graphic) هست ولی لزوما طراحی گرافیک (Graphic Design) نیست. طراحی گرافیک (Graphic Design) با هدف اطلاع رسانی و انتشار در قرن حاضر شکل گرفته ولی هنرمندان تمدن های کهن و البته ایرانیان، قرن ها پیش با نگاه گرافیکی به موضوعات تصویری برای برطرف کردن نیازهای تزیینی و غالبا آیینی خود در طراحی محیط و ملزومات زندگی روزمره خود داشتند، که ویژگی های لازم برای یاد شدن به عنوان اثر گرافیک (Graphic) را دارند ولی طراحی گرافیک ( Graphic Design) محسوب نمی شوند. این دسته از آثارگرافیک را هنر گرافیک (Graphic Art) می نامند. گرافیک آرت وظیفه ی اطلاع رسانی نداشته و با اهداف شخصی و زیبایی شناسی همچون یک نقاشی خلق می شود و راهی جدا از طراحی گرافیک ( Graphic Design) را می پیماید.

این نمایشگاه 25 خرداد ماه آغاز و تا 6 تیر ماه در طبقه همکف موزه هنر امام علی (ع ) برگزار شد. همچنین این طراح گرافیک یکشنبه 5 تیر ماه در محل نمایشگاهش به سئوالات هنرجویان پاسخ داد.

http://graphicnet.ir/10689/