پوستر فراخوان نمایشگاه و کتاب گرافیک معاصر ایران



کتاب 'تاریخ یکصد سال گرافیک معاصر ایران' با نگاهی جامع به این هنر در حال تدوین است


'محمد اردلانی' از نویسندگان کتاب 'تاریخ یکصد سال گرافیک معاصر ایران' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از آنجا که ساختار آموزش هنر در بیشتر رشته ها در ایران از گذشته به صورت استاد- شاگردی بوده و تجارب و تخصص هنری به صورت شفاهی به نسل‌های بعد منتقل می شد، تاریخی مدون، اصولی و فراگیر درباره بسیاری از رشته های هنری بالاخص طراحی گرافیک نداشتیم.

وی افزود: در حالیکه با انجام تحقیقات و پژوهش های تخصصی در سایر کشورها، تاریخ های مدونی از هر کدام از گرایشات هنری گردآوری شده اما در ایران این اتفاق به صورت پراکنده و خلاصه در برخی رشته ها چون هنر عکاسی یا معماری تا کنون به انتشار رسیده است.

محقق و پژوهشگر کتاب 'تاریخ یکصد سال گرافیک معاصر ایران' به خلاء موجود کتب مرجع درباره هنر به ویژه هنر گرافیک ایران اشاره کرد و گفت: این رشته هنری با وجود دارابودن تعداد زیاد هنرمندان در کشور و سابقه ی درخشان، فاقد یک کتاب جامع و تخصصی بود و از این رو موسسه کتابسیاه تلاش کرده است به صورت اصولی و حرفه ای، با بهره گیری از توان جوانان حرفه ای و تجربه ی پیشکسوتان هنر گرافیک برای نخستین بار اقدامی اساسی در این زمینه انجام دهد.

اردلانی روند پیشرفت تهیه کتاب'تاریخ یکصد سال گرافیک معاصر ایران' را مناسب ارزیابی کرد و اظهار داشت:امیدواریم این کتاب در آینده زیرشاخه های دیگر رشته ی گرافیک همچون طراحی جلد، لوگو، تبلیغات، اوراق اداری، فونت و ... را نیز در بر بگیرد، به همین دلیل کار گسترده و راه درازی پیش روی داریم.

به گفته وی ،دفتر اول این کتاب در قالب دوجلد مجزا با حدود هر جلد  300 صفحه با محوریت شاخه ی پوستر در حال تدوین است که شامل نگاه تاریخی با عنوان 'روند طراحی پوستر در ایران' و نگاه هنرمند محور با عنوان 'معرفی هنرمندان معاصر طراح پوستر ایران' است.

مشاورهنری کتاب' تاریخ یکصد سال گرافیک معاصر ایران'،درباره فصل دوم این کتاب و فراخوان منتشر شده پیرامون آن توضیح داد: به منظور پربارتر شدن این بخش از کتاب، فراخوانی برای گردآوری آثار پوستر از هنرمندان، ارگان ها و همه سازمان ها و نهادهایی که اقدام به تهیه وانتشار پوستر کرده اند منتشر شده که از میان آثار ارسالی هیات داورانی متشکل از آقایان صادق بریرانی، قباد شیوا، فرزاد ادیبی، رضا عابدینی، مسعود نجابتی، مهدی سعیدی، محمد اردلانی و سرکار خانم پریسا تشکری ، آثار برتر را برای چاپ در فصل دوم کتاب انتخاب خواهند کرد.

اردلانی تصریح کرد علاوه بر این نمایشگاهی در اوایل سال آینده(92) از 100 تا 150 اثر منتخب از میان پوستر ارسالی در موزه هنرهای معاصر و یا خانه هنرمندان برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه بخش پژوهشی این دفتر تا پایان دی ماه به پایان می رسد،خاطرنشان کرد:فصل تاریخی این کتاب، کاری پژوهشی در زمینه گرافیک سنتی ایران از قبل از قاجار تا گرافیک مدرن و معاصر امروز است. ضمن اینکه به نحوه شکل گیری هنر طراحی پوستر قبل و بعد از انقلاب اسلامی نیز پرداخته می شود.

عضو شورای انتخاب آثار، همچنین خواهان حمایت نهادها و موسسات فرهنگی-هنری برای تهیه این کتاب جامع شد و گفت: بسیاری از پوسترهای مطرح که جنبه تاریخی- هنری دارند، باید خریداری شود چرا که بسیاری از آنها در گنجینه ها و یا مجموعه های خصوصی نگهداری می شود و یا از طریق حراجی های هنری به خارج از کشور رفته، بنابراین دسترسی به این آثار دشوار و هزینه بر است که بدون حمایت لازمه توسط ارگانهای حامی هنر امکان پذیرنیست.

گفتنی است کار پژوهش و تالیف کتاب 'تاریخ یکصد سال گرافیک معاصر ایران' را 'آرش تنهایی' و'محمد اردلانی' انجام می‌دهند که قرار است تا پایان امسال منتشر شود.